Op 27 augustus was er een inloopbijeenkomst voor bewoners in de Schepershof. Diverse kruisingen met de Houtweg worden door wijkbewoners als onveilig ervaren. Ook omdat er door veel weggebruikers veel te hard wordt gereden. 

Medewerkers van de gemeente presenteerden tijdens deze informatiebijeenkomst plannen om iets aan die onveilige situaties te doen. Het ging om een voorlopig ontwerp. Het is belangrijk om bewoners mee te laten praten, het gaat immers om hun buurt, hun wijk. De medewerkers van de gemeente gaven een toelichting bij de panelen en beantwoordden vragen. Ook bestuursleden van Wijkbelangen waren aanwezig om in gesprek te gaan met de bewoners. Over het algemeen waren de meeste aanwezigen positief over de plannen. Kritische kanttekeningen, opmerkingen en suggesties konden ook schriftelijk worden ingeleverd. Daar waar mogelijk worden de plannen aangepast. Kan dit niet dan worden bewoners hierover geïnformeerd.

Kruising Houtweg – Laan van de Marel/Laan van de Bork

Deze kruising is al jaren dé plek in Emmerhout waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden. Eerdere aanpassingen hebben onvoldoende geholpen. Vandaar de grondige aanpak die nu voorgesteld wordt. Net als bij de kruising Laan van het Kinholt/Laan van het Kwekebos komt er op deze plek een zogenaamde kluifrotonde. De aanrijdingen die daar bijna wekelijks plaatsvonden, zijn sindsdien verleden tijd. De verwachting is dat dit dan ook bij de kruising Laan van de Bork/Laan van de Marel zo gaat werken. Om deze kluifrotonde te kunnen aanleggen moeten er wel enkele bomen gekapt worden.

Afslag Houtweg-Boslaan

Nog net buiten Emmerhout waar de Boslaan overgaat in de Houtweg, wordt de afslag naar Emmerschans aangepakt. Hier wordt een zogenaamd voorrangsplein aangelegd. Door deze aanpassingen wordt het verkeer gedwongen snelheid te minderen en ontstaat er meer overzicht. Dit zal de verkeersveiligheid bevorderen.

Kleinere aanpassingen

Minder ingrijpend zijn de voorstellen voor aanpassingen van de aansluiting van de Laan van de Eekharst op de Houtweg en de aansluiting van de Haar en de Lemzijde op de Houtweg. Maar ook hier ontbreekt vaak het overzicht, waardoor er regelmatig bijna aanrijdingen plaatsvinden.

Tweede rijstrook

Misschien wel het meest ingrijpende voorstel is om de tweede rijstrook van de Houtweg in zijn geheel te verwijderen. Dus vanaf het punt dat de Boslaan overgaat in de Houtweg tot aan het winkelcentrum. Voor veel bewoners zijn de weggebruikers, die met veel te hoge snelheid over de Houtweg racen, een grote ergernis. Door een rijstrook te verwijderen wordt die snelheid eruit gehaald. Bij het stuk tussen de Rondweg en de Laan van het Kwekebos en de Laan van het Kinholt is dit al uitgevoerd.

Fietsverbinding Emmerhout – centrum Emmen

Tot slot gaat de gemeente de fietsverbinding tussen Emmerhout en het centrum van Emmen versterken. Er wordt een fietspad aangelegd langs de Houtweg vanaf het winkelcentrum tot de Laan van het Eekharst. Dit is grotendeels een nieuw fietspad op de plaats waar nu de Houtweg twee rijstroken heeft. Deels wordt het bestaande fietspad van tegels vervangen door een betonnen fietspad.

Planning

De werkzaamheden worden uitgevoerd twee fases. In de eerste fase wordt het deel vanaf de Boslaan/Houtweg tot de kruising met de Laan van de Eekharst aangepakt. Deze werkzaamheden staan gepland voor de bouwvak van 2026. De werkzaamheden aan de Houtweg worden afgestemd met andere wegwerkzaamheden in en rond Emmen, zodat het verkeer er zo weinig mogelijk hinder van ondervindt. In de tweede fase worden de werkzaamheden vanaf de Laan van de Eekharst tot aan het winkelcentrum uitgevoerd. Hiervan is nog geen planning bekend omdat het bestemmingsplan nog moet worden gewijzigd

Zodra er meer bekend is over de planning van de werkzaamheden worden bewoners hierover geïnformeerd. Zo ook over de bereikbaarheid van woningen en andere bestemmingen. Dat kan met een brief van de gemeente, maar zal ook via social media, de website van Wijkbelangen en Wijkberichten gebeuren.

Gebruikte afbeeldingen maken onderdeel uit van de presentatiepanelen. Deze panelen zijn nog te bekijken in de Wijkwijzer.