Het zit het Dienstencentrum niet mee. Zijn ze net verhuist naar een ruimte in de Schepershof, ze zijn als het ware nog bezig de koffiekopjes uit te pakken, moet de organisatie alweer stoppen vanwege de coronacrisis. Ik sprak hierover met Jan en Hilda Nuiver. Jan (83) is sinds 1997 voorzitter en Hilda (79) is sinds 1980 betrokken bij het Dienstencentrum, eerst als koffieschenker en nu als secretaris van het bestuur. Op de vraag hoe zij bij het Dienstencentrum terecht was gekomen antwoordde zij: ‘Jij hebt niks te doen, kom jij maar koffieschenken’, zo werd zij uitgenodigd door haar kordate buurvrouw, die al hielp in het centrum. Tot op de dag van vandaag vindt Hilda het prettig, af en toe voelt het ook wel eens als een plicht. Via Hilda kwam Jan ook bij het Dienstencentrum. Hij werd al snel penningmeester.

(foto: Wytse Bouma)

Begonnen in het Bintholt

Het Dienstencentrum heeft wekelijks circa 160 deelnemers. De leeftijd ligt ongeveer gemiddeld op 70+. Aan de verhuizing naar de Schepershof gingen twee andere verhuizingen vooraf. Vanaf de start kwamen de deelnemers van het Dienstencentrum samen in het Bintholt. Het oude winkelcentrum werd afgebroken, zo ook het Bintholt en het Dienstencentrum verhuisde naar een tijdelijke voorziening ‘de Tussenstee’ en nu vervolgens naar de Schepershof. Het steeds maar zoeken naar een goede nieuwe ruimte heeft veel tijd, energie en vaak veel frustratie opgeleverd.

Naar de Schepershof

Hilda: ‘De Schepershof is voor ons een prima locatie, een goede ruil, het is hier veel gezelliger, het is midden in de wijk en er is een goede samenwerking met de vrijwilligers van de kerk. Wij mogen bijvoorbeeld onze eigen koffie schenken’. Niet alle activiteiten kunnen terecht in de Schepershof, biljart en tafeltennis vinden plaats in de Sporthal. Terugkijkend in de tijd is het 25-jarig bestaan in het Bintholt een echt hoogtepunt geweest. ‘We denken nog altijd met veel plezier terug aan het optreden van Jans Polling’, mijmert Jan.

Corona

En nu vanwege het coronavirus, is het Dienstencentrum vanaf 16 maart jl. gesloten. Dit moet voor veel deelnemers veel betekenen. Sommigen kwamen 3 à 4 keer per week, voor een activiteit of zomaar voor een kop koffie. Alles is stilgevallen. Hoe gaan de deelnemers daar mee om? Zijn er nog contacten?

‘Normaal zijn rond deze tijd al groepen gestopt en de contacten met de groepsleden vinden voornamelijk plaats via de groepsvertegenwoordigers en docenten, die meer contacten met de deelnemers hebben dan wij. Zij telefoneren mailen wel met hun groepsleden.’

Wandelgroep

Buiten de verantwoordelijkheid van DCO  heeft één van de vrijwilligers het initiatief genomen voor een vrijblijvende maar zeer succesvolle wandelclub.  Elke dinsdagmorgen starten zij om 9.30 vanaf de sporthal. Iedereen kan meelopen. Er is een langzame en een snelle groep. Nadien wordt een kop koffie gedronken. Helaas valt deze activiteit ook onder de coronabeperking.

Hoe nu verder?

Hebben jullie al nagedacht hoe jullie weer kunnen gaan starten? ‘Het is lastig, want alle deelnemers horen bij de kwetsbare groep. Koersbal zou misschien kunnen of stoelyoga. Linedance zou ook wel kunnen, tenminste als we de groepen splitsen. Echter hiervoor moeten we dan met de gemeente onderhandelen. We hebben een beperkt aantal uren gekregen en als we groepen gaan splitsen kost dat meer uren, dan die we nu gesubsidieerd krijgen.’ In de zomermaanden zijn er nooit activiteiten en normaal gesproken wordt die in september weer gestart. Maar of dat dit jaar ook weer kan?

Voor meer info

DCO
Jan Nuiver, voorzitter
E nuiver@freeler.nl
T 0591 - 624 895

Wijkberichten 2020 I 2